Om boken

Sport Marketing, andra upplagan – höstens mest välkomna nyhet!

Själva begreppet sport marketing kan beskrivas på två olika vis:

  1. Marknadsföring av en sport
  2. Marknadsföring genom en sport

Boken riktar sig i första hand till dem som är verksamma inom affärs- och verksamhetsutveckling samt marknadsföring och försäljning inom den svenska idrottsbranschen, men även till dem som utbildar sig inom aktuellt område på universitet, högskolor samt andra utbildningsinstitut.

För att tillgodogöra sig innehållet, och få största möjliga nytta av detsamma, uppmanas den enskilde läsaren att fortlöpande genom boken ställa sig två frågor:
Vad innebär det här för mig?
Vad innebär det här för min verksamhet?

Innehållsförteckning

  1. Introduktion till sport marketing
  2. Strategisk marknadsföring inom sport
  3. Produkt – Fallstudie Svenska Orienteringsförbundet
  4. Pris – Fallstudie Rögle BK
  5. Plats – Fallstudie Destination Kalmar
  6. Påverkan – Fallstudie Brynäs IF
  7. Marknadssegmentering – Fallstudie Wermdö G & CC
  8. Att utveckla varumärken inom sport – Fallstudie RF (SM-veckan)
  9. Studier rörande konsumenten av sport – Fallstudie Upplevelseinstitutet
  10. Konsumtion av sport i olika perspektiv – Fallstudie RF (Enheten för uppföljning och utvärdering)
  11. Marknadsföring via kunddatabaser inom sport marketing – Fallstudie Swedish Open
  12. Försäljning – Fallstudie Svenska Hockeyligan
  13. Souvenirer – Fallstudie Svenska Fotbollförbundet
  14. Medierättigheter – Fallstudie Commercial Sports Media
  15. Sport marketing – legala aspekter, författat av Emil Ödling, advokat och delägare DLA Piper Sweden
  16. Framtiden för sport marketing – Fallstudie DMC in Sports
Bild på boken om SportMarketing andra upplagan